onsdag 11. desember 2013

Mine første forsøk på ny hobby; Quilling


For vel en uke siden "fant" jeg for meg en ny papirhobby. Den kalles Quilling og jeg sier bare takk til alle flinke quillere som legger ut tutorialer på YouTube og bilder på nett - kjempeinspirerende.

På ei uke har jeg lært masse :) Jeg har jo jobbet litt med papir og kunnskapene mine om forskjellige papirtyper og lim kom godt med da jeg startet med quillingen.


Her har jeg laget en sommerfugl.







Litt om hva jeg bruker av utstyr:



  • Som arbeidsbord bruker jeg ei korktavle som jeg har hatt liggende. På den har jeg brukt dobbelsidig tape til små plastbokser - kjekt å ha ferdige "kruseduller" og redskaper slik at de ligger i ro. Kork- eller isoporplate er et "must" fordi jeg er avhengig av å feste figuren med knappenåler når den limes sammen.





  • Som lim bruker jeg INART sitt decopage-lim. Det tørker kjapt, blir usynlig når det er tørket og er et spesiallim KUN for papir. Som "limtube" har jeg brukt et gammelt blekkhus. Jeg tok en vinkort og stakk en tynn stoppenål inn i den og VIPS! så hadde jeg det perfekte lim-redskapet for 3mm bredt papir :)




  • Her ser dere selve quillingredskapet. Det er en aluminiums"dings" med et ultratynt spor i toppen. Der trer jeg papirremsen inn og ruller i vei. De finnes i mange utgaver. Bak ser du en quilling"linjal". Inntil jeg blir flink nok legger jeg ferdigrullet papirstrimle ned i et av hullene slik at det krøller seg opp til den størrelsen jeg vil - så limer jeg enden.




  •  I går fant jeg denne sirkelen på nett. Den var genial til montering av snekrystaller. Jeg bruker plast over fordi papirlimet setter seg IKKE fast i plast. Jeg kan derved lime sammen figurene etter målene på papirmalen :)


3 snekrystaller (juletrepynt) ferdige;





 Her har jeg laget litt juletrepynt til min sønn; 2 snekrystaller, en sau og ei ugle. De var mine første figurer :)




Takk for at du tittet innom :)

2 kommentarer:

  1. WOW! For en jobb!! Og så utrolig kult det blir!!! ♥ Lekre kreasjoner altså! Har sett åssen du bruker det på kortene dine også. Utrolig stilig og kreativt!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. <3 -lig takk til deg :D Quilling er utrolig kult og det er så gøy å lage dekor som ikke alle andre bruker :D

      Slett