mandag 29. oktober 2012

Gluten- og laktosefrie HverdagsVaffler

Jeg får ofte spørsmål etter oppskriften på mine gode gluten- og laktosefrie vafler.

Her kommer den :)

Legg ca 1,5 dl div frø (jeg bruker ofte lin-, solsikke- og gresskarfrø) i bløt ett par timer i ca 2 dl kokende vann. Vannet skal bare dekke frøblandingen.

Ha i 1 liter rismelk (rismelken gir farge til vafflene, det gjør IKKE soyamelk)

Rør så inn 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker og litt salt og evt litt sukker.

Så røres melet inn. Til 1 liter rismelk går det med ca 500 gr mel. Jeg lager røra litt tynn fordi jeg lar den svelle 1 time før vaffelsteikingen - da blir den tykkere.

Tilslutt rører du inn 3 egg og en god klump smeltet smør.

Nå har jeg vaffeljern med teflon-belegg slik at med litt smør i røra trenger jeg ikke smøre jernet før jeg steiker vaflene.

Disse vaflene er like gode med syltetøy som med ost eller annet pålegg på. Sprøe og gode :D


En humoristisk og "nevenyttig" venn av meg har laget denne perfekte vaffel-gaffelen; Paul`s Vaffelgaffel - genial til å plukke vaflene ut av vaffeljernet :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar