lørdag 14. februar 2015

Tusjer og blyanter


Jeg har fått spørsmål om hvilke tusjer/penner og blyanter jeg bruker på mine AJ-sider.

Her kommer et bilde av mine "viktigste" redskaper - men, jeg tror hver enkelt må finne hva som passer for en. I alle fall, dette er hva JEG liker :)

  • Hvit "tusj": Uniball Signo ( viktig å skrive sakte slik at blekket flyter

  • Sorte tusjer: Sakura Micron (de holder svartfargen etter visking av evt blyantstreker) De kommer i mange "tykkelser" og jeg bruker 0,2 0,3 0,4 0,5 og 0,8

  • Sort ball-tusj: Uni-ball eye micro (best på akrylmaling f.eks. Driver man nye med mixed media må man burke sorte "sprit-tusjere for å få strekene til å sitte på div underlag)

  • Blyanter til skyggelegging: Det er bare tilfeldig at jeg bruker Staedtler - pass bare på at du har forskjellige mykheter. Jeg bruker mest 4B og 6B (Lumograph) samt en Soft Charcoal. Til å tone disse ut bruker jeg en medium "stump" - den hvite på bilset som er spiss i begge ender (den er laget av cellulose og kan hvesses på fint sandpapir)

  • Blyant til opptegning/skissering: en HELT VANLIG BLYANT, H/B

  • VISKELÆR (jeg er litt nøye på viskelær og kjøper vanligvis et av et kjent merke. De kutter jeg opp slik at jeg har flere små biter som gjør det enklere å viske ut små partier)



Håper dette var ok info :) Ha ei kreativ og god helg alle :)

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for fin oversikt, Barbro! Har funnet noen av tusjene, skal se etter Sakura Micron. :-)

    SvarSlett
  2. Så flott at oversikten var til litt hjelp :) Tror nok du skal finne Sakura Micron - ser at det er mange "kunstnerfolk" som bruker dem :)

    SvarSlett