mandag 20. januar 2014

The Kautokeino Mitten / Kautokeinovotten


Da min kjære datter kom med spørsmålet om jeg strikker for tiden, svarte jeg nei, for det gjør jeg ikke.

Men, jeg lurte på hva det var hun tenkte på. Da fortalte hun at det var nye tur-votter og at hun hadde sett noen fantastisk flotte votter som ble kalt Kautokeinovotten.

Jeg satt og så litt på bloggen Gerds lille tankekott der det er bilde av disse vottene.

Og ja, jeg bare MÅTTE strikke dem :D

Vottene er også kalt bryllupsvotter og det skjønner jeg godt. De er strikket i 3 farger (ofte alle fargene i hver omgang) så det var et lite "strikkepirk" - men, slike utfordringer liker jeg!





Den eneste "friheten" jeg hat tatt meg etter å ha strikket etter bildet (jeg har IKKE mønster!!) er at jeg har strikket en knitted-braid kant som oppleggskant.

Jeg synes den kanten er så flott og så passet den så godt på disse vottene.


Den største utfordringen ved å strikke med 3 tråder der det er lange sprang mellom de enkelte maskene er å tvinne trådene på baksiden. Jeg strikker aldri mer enn 3 masker før jeg tvinner trådene om hverandre. Slik unngår jeg lange sprang som det er så lett å hekte fingrene i når vottene tas på hånden.



Da håper jeg min datter får mange flotte turer i disse veldig spesielle vottene :D


Og, takk til deg som tittet innom :)

2 kommentarer:

  1. Helt nydelige! <3
    -Og selvfølgelig gjorde du det bare uten mønster, frøken knallflink!! :-D

    Takk for link til knitted braid. :))

    Klem fra meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk HMH :D Ja, jeg fant ut at det gikk fint å strikke etter et bilde. Det er ikke første gang liksom jeg strikker votter ;) Knitted braid synes jeg bare er en såååå fin kant - så ingen årsak for link, bare hyggelig :)

      God klem til deg vennen :)

      Slett