søndag 9. desember 2012

Melkeskum av soyamelk til KaffeLatte

Jeg bør helst holde meg borte fra melkeprodukter - altså LAKTOSE. Jeg er veeeeeeeedig glad i KaffeLatte og her kommer min lure "oppskrift" på hvordan jeg enkelt og greit lager melkeskum som HOLDER av soyamelk :D

Til 2 store kaffeglass bruker jeg  en HALV pakke soyamelk. Jeg kjøper små (2,5 dl pakker) så er en pakke oppbrukt på 2 dager.

Jeg har altså soyamelken i en 1 liters beholder som tåler mikrobølgeovn. Varmer så opp melken i mikroen på full styrke i ca 25 sek (jeg teller litt kjapt til 30 :) )
Dernest visper jeg  kraftig i melken som bare skal være VARM - den skal altså IKKE koke i mikroen men bli en ca 60 - 70 grader.

Så kommer mitt fysiske lure påfunn (hihi... tror jeg da :D ):

Jeg vet at alt utvider seg ved varme og da tenkte jeg at de luftboblene jeg pisker inn i den varme melken også ville gjøre det så;

beholderen med skum får en NY kjapp runde i mikroen - og NÅ må jeg følge godt med. Skummet utvider seg VELDIG RASKT og i det øyeblikket det når kanten på beholderen SLÅR JEG AV MIKROBØLGEOVNEN!!

Resultat; en halv liten boks soyamelk gir 1 liter herlig tykt og luftig skum som holder seg gjennom heeeeeeeele kaffenytelsen :D

Toppingen min består av et mix av;

kanel, vaniljesukker og o`boy - lager en stor porsjon så har jeg en stund :D

Nyyyyyyt :D



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar