lørdag 15. juni 2013

Et dodlet kort blir til

Å lage journalsider (forje innlegg) er utprøving av teknikk og LEK. Jeg ville prøve å få til noe "matnyttig" med denne dodlingen som jeg bare elsker å holde på med :D 

Dette er REN OG SKJÆR AVSLAPPING OG GØY på samme tid :D

Her har jeg laget en liten tutorial på hvordan jeg lager et bursdagskort, samt at jeg viser hvilke redskaper jeg bruker.

For å lage disse kortene er det lite - minimalt - med "utstyr" du trenger - og DET er et av målene mine :D

Her er utstyret jeg bruker for å lage disse dodle-kortene. Når jeg bruker vannfarger (her som vannstifter) er det viktig at papiret er litt tykt og porøst. Dette for at det skal kunne suge opp vann fra penselen. En tegneblokk av litt  god kvalitet er helt flott.
Det er VIKTIG å bruke vannfast tusj her, ellers vil strekene flyte utover når du skal bruke vann på fargene fra aquarellstiftene!!!
 Først skjærer/klipper jeg til papiret jeg skal tegne og male og dodle på. Mitt mål er ca 11 x 14 cm (jeg lager det litt større enn behøvelig og renklipper/skjærer det til til slutt) Som dere ser så har jeg tegnet det første omrisset av en fisk. Jeg begynner alltid i et hjørne og arbeider meg oppover og så blir det som det blir :D 
Da var hele arket fylt med fisker av ulik karakter (gjør det hele mer spennende!). 
 Jeg vil at fiskene skal være fargerike og har valgt ut alle knall-farger fra skrinet mitt. 
 Jeg har litt farge på bakgrunnen hist og pist. Dette er aquarellfarger og skal males utover med pensel og vann. 
Dybdevirkning: Alt som er lengst vekk er lysere enn det som er i forgrunnen = jeg bruker lys farge på bakgrunnen for å illudere litt dybde i bilde.

 Bakgrunnen er ferdigmalt og her har jeg på litt farge på fiskene. Dybdevirkning: Fiskene har lysest underside og det lager jeg ved å ha lysere farge på "bukene". For at det ikke skal bli helt rotete får også finnene en ennå mindre fargeklatt og blir omtrent pastell.
Som du ser så bruker jeg en FLAT pensel. jeg liker det absolutt best fordi jeg føler at jeg har mer kontroll på penselføringen. Men, det er en smaksak.


Alle fiskene ferdigmalt :D 


OG NÅ BEGYNNER MOROA: DODLINGEN :D
Hver har sine favoritt-tusjer og her er mine: Staedler triplus fineliner og Uni Posca (den som skriver hvitt).
Dodlingen er godt i gang. Jeg ANER ikke hvordan ferdig resultat blir MEN, jeg vet at jo mere pirk dess flottere blir det - og så er det nesten UMULIG å stoppe for det er så artig :)

BRUK FANTASIEN OG DODLE FORSKJELLIGE MØNSTER OG TEKSTUR SOM DET FALLER SEG
 Da var kortet ferdig og renklippet til 10 x 12,5 cm). Jeg har også skjært til de andre karongbitene som jeg monterer bildet på. Den sorte er 12,5 x 15 cm, den hvite 13,5 x 15,5 cm og den lilla 18 x 15 cm. 
Mens limet tørker lager jeg en liten tag der jeg skriver Gratulere på. 
Og her er ferdig resultat:





Noen av mine andre kort:




2 kommentarer:

  1. Kjempestilige kort! Takk for at du viser trinn-for-trinn-oppskrift. Skal definitivt prøve meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig tilbakemeding :D Og, så gøy at du ble inspirert til å prøve - jeg er nok grepet av dodel-basillen og den er bare herlig :D

      Slett