søndag 2. desember 2012

Duodji Samiske tinnarmbånd

Innimellom syr jeg ett og annet samisk tinnarmbånd. En avslappende og gøyal hobby :D

Armbåndene er sydd av tinntråd som jeg først fletter sammen - enten bare tinntråd eller sammen med tynne skinnsnorer som jeg skjærer ut.

Så skal fletten syes usynlig fast på en ca 2 cm bred skinnremse. Tålmodighet er en dyd! :D

Neste steg er å tvinne tynne tilskjærte snorer til knapphull-stropp. Det hele limes og syes samtidig sammen med sene-tråd.

Skinnet jeg bruker er vegetabilsk garvet reinsdyrskinn - godt for de som er allergiske :D 

Knappen er en horn-knapp.

Lekker gammel duodji - samisk håndverkstradisjon :D

Kanskje noen kommer under et juletre som gave, kanskje noen kommer for salg............... adventstid er tid for små hemmeligheter ;)



4 kommentarer:

  1. Jeg gir meg ENDE over!
    Fantastisk flink du er! De var jo bare heeelt nydelige! <3

    SvarSlett
  2. Tuuuuuuusen takk snuppa :D
    Ja, jeg synes også de er vakre og
    såååååå mange uendelige kreative
    måter å flette på :D
    I <3 it!! <3

    SvarSlett
  3. Så fine bånd. Mønstrene minner meg om keltiske border. Men de gamle mønstrene vandret vel rundt omkring med de reisende og spredte seg over hele Europa. Fasinerende.
    Ellen :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk til deg Ellen :) Så artig at du ser forbindelse med keltiske mønstre. Det har jeg ikke tenkt over - som du sier; fasinerende :)

    SvarSlett