søndag 11. november 2012

Sjablongmaling med FrysePapir

 På et gitarbandolær jeg skal sy ferdig i løpet av uken som kommer ville jeg har en stoff-trykk-rose som dekor.

Til å lage sjablongen bruker jeg frysepapir. Dette kjøper jeg som A4-ark her Det som er med frysepapir er at ene siden er vokset. Det er denne voksen som smelter ved styking og opptrer som et "lim". Det setter ikke spor på stoffet - hverken på mørke eller lyse stoffer.

Jeg har frihåndstegnet en rose og den overfører jeg til papirsiden på frysepapirarket. Frysepapiret er litt gjennomsiktig og når jeg bruker sort tusj til tegningen går det fint å legge den under frysepapiret - den vises godt igjennom.

Neste steg er å skjære ut rose-kronbladene, stilk og blader. Til dette bruker jeg en meget skarp skalpell og skjærer på ei glassplate (jeg bruker glasset fra en gammel bilderamme). Å ha glass som underlag letter arbeidet med utskjæringen masse. Skalpellen blir lettere å "svinge" og jeg kan lett flytte arket uten motstand. Med denne teknikken vil motivet bli slik som man skjærer det ut. Altså IKKE motsatt som når jeg bruker applikasjons-vlieselin.


Når hele rosen er skjært ut stryker jeg den på stoffet der jeg vil ha den. Jeg bruker full styrke på stryke-jernet og bare stryker fort over. 



Til trykkingen bruker jeg stoff-farger som bare skal fikseres med stryke-jernet noen minutter når motivet er tørt.

Jeg bruker en liten natur-svamp til å dytte malingen på med. Fargene jeg bruker her er hvit, rød og grønn. Jeg blander inn litt hvitt for å få "liv" og litt skygger i motivet. Rødt og grønt er komplementærfarger og når de blandes får jeg jeg brunt. Det ble brukt til stilken.



Såååååå er det STORE øyeblikket kommet!!!! Papiret skal fjernes!! Jeg fjerner papiret med en gang jeg er fornøyd med pådyttingen av malingen.

Voila!!!! Rosen er ferdig og jeg fornøyd :D



Da var det bare resten av syingen igjen da :D


2 kommentarer:

  1. Herremiskaper, SÅ genialt!!!

    *hopperogklapperbegeistret*

    Jeg er litt på let etter gode ideer til stempling osv. Tænkju!

    *klem*

    SvarSlett
  2. Jepp, suuuuuuupergenialt med masse muligheter :D :D
    Bare så koselig å gi noen kreative innputt :D
    *klemmertilbake*

    SvarSlett